I ett tidigare inlägg där vi skrivit om hur man kan göra billig marknadsföring lyfte vi saker som att synas på sociala medier och marknadsföra sig med profilprodukter. Någonting vi dock inte nämnde, som borde vara en självklarhet för alla – är att använda sig av sökoptimering. Sökoptimering är att se till så att man syns ordentligt på Google eller någon annan sökmotor. I sverige Googlar vi 45 miljoner gånger – per dag – och det om något visar hur viktigt det är att kunna bli hittad. Som exempel: Du gör en reklam för en magisk penna, och i reklamen berättar du om alla fantastiska egenskaper pennan har och varför man borde köpa den. När reklamen är sänd hoppas du att alla ska förstå varför den är bra att ha och springa till affären. Men eftersom majoriteten av konsumenterna numera söker på en produkt innan köpet görs, är det viktigt att synas där. Om du inte har optimerat din sajt där du säljer pennan, kan det finnas en risk att konsumenten inte hittar din penna och antingen köper en annan penna eller inte handlar alls. Mycket handlar om rekommendationer i den här seo_cubestiden, och vi litar på Google.

Hur du sökoptimerar

För att sökoptimera din sajt är det viktigt att du använder dig av mycket text. Det är nämligen främst från texter som Google tar information om vad din sida handlar om. Därför måste ju självklart också texten vara relevant för sidan, annars hamnar den inte högst upp. Man har sagt att varje sida ska ha en 200-300 ord per sida, som minst – för att Google verkligen ska se innehållet. Det är bra att förhålla sig. Utöver detta är det viktigt att du jobbar med rubriker, exempelvis ska du ha ”penna” i rubriken om det är vad du vill synas på. Fler tips om hur du lyckas med din optimering hittar du i denna artikel från Dagens Media. Om du känner dig osäker i hur du ska gå tillväga kan du alltid ta hjälp av en onlinebyrå. De brukar veta vad som ska göras och vilka knep som finns att ta till för att lyckas.